Meteen naar de inhoud

WACHTKAMERMUZIEK

Het is weer zover. Een paar extra weken worden er simpelweg bijgeplakt en zo ontstaat er een moedeloos gevoel van opgeven. Wanneer? Wanneer gaat er een ommekeer komen? Wanneer mogen die deuren weer open? Wanneer kunnen we meer doen dan alleen maar wat achterstallig schoonmaakwerk uitvoeren en wat extra verf op de kozijnen smeren, zodat in ieder geval je het gevoel hebt een beetje nuttig te zijn…

Het is een rotgevoel: dat afhankelijk zijn van anderen en daarom het gevoel te hebben in een wachtkamer te zitten totdat je weer wat kunt. Het belangrijkste is dus dat je dit gevoel van je af zet.

Je hebt er namelijk niets aan hierin te blijven zwelgen en je kunt ongemerkt een hele hoop meer doen dan je denkt. Daarom krijg je van mij 5 “wachtkamermuziekjes”; een paar nuttige en leuke tips & tricks om te doen nu jij het gevoel hebt, dat je in de wachtkamer zit te wachten tot je aan de beurt bent om weer te gaan knallen.

Zo kom je uit je moedeloosheid en schiet je in de actie. Knap je lekker van op.

Wachtkamermuziekje 1: maak een plan

Ten eerste moet je het gevoel van je afwerpen dat je in de wachtkamer zit. Neem het heft in eigen handen en bedenk een plan voor de komende 3 maanden. Wat wil je bereiken? Wat ga je wel doen en wat niet? Wat is het plan als je opengaat en wat doe je in de tussentijd nu je dicht bent?

En stel jezelf ook de vraag wat je aanbod gaat zijn als je straks weer open bent. Grote kans dat als je nu ook werkt met bestellen/afhalen/bezorgen, dat je dit er wellicht ook bij wilt houden, zodat je ook beter bestand bent tegen nieuwe gekke virussen en je dus flexibeler kan werken. Zie deze tijd dus niet als tijdelijk, maar als het nieuwe normaal, om maar even iemand te quoten.

even een muziekje erbij om in de stemming te komen

Wachtkamermuziekje 2: wat doe jij met je tijd?

Heb je het idee dat je geen inkomsten gaat hebben in de tijd dat je dicht bent? Zie jij bestellen/bezorgen/afhalen niet zitten omdat de kosten niet tegen de baten opwegen? Ook dat is dan een bewuste keuze, maar denk goed na wat je gaat doen met je tijd nu je die uren over hebt. Dit kunnen hele andere dingen zijn dan in de eerste instantie voor de hand liggen, zo lang je maar niet eindeloos gaat bingewatchen. Dat is gewoon superzonde van je tijd. Gebruik je tijd liever nuttig, zoals het opdoen van extra kennis die je later kunt gebruiken of het opzetten van andere alternatieve inkomstenbronnen vanuit kennis of vaardigheden die je hebt.

Wachtkamermuziekje 3: werk aan je website.

Mocht je het nog niet gedaan hebben; nu is dé tijd om aan je online marketing te werken. Het feit dat je nog niet exact weet wat de toekomst brengt is écht geen excuus. Het gaat er namelijk om dat je je website zo inricht dat je flexibel bent in de situatie waarin je nu zit. Tijd dus om zelf wat kennis te krijgen over het opzetten van een website, bijvoorbeeld via WordPress. Er is genoeg info beschikbaar. Wat echter het belangrijkste is in het neerzetten van je website zijn niet de kleuren en het lettertype, maar de indeling. Deze is cruciaal om (vooral in deze tijd) online meer bestellingen/gasten te genereren. Ben jij benieuwd naar de meest optimale indeling van je horecawebsite? Ik heb daar een hele uitgebreide gratis trainingsvideo voor, mail me dan even via website@suzannekuijpers.nl.

Als je toch bezig bent, volg dan gelijk mijn gratis 6-delige miniserie over het verbeter je offline & online menukaart. Hiermee kun je aan de slag om je online menu piekfijn op je website weer te geven en hiermee staat alles gelijk ook weer strak voor als je straks weer open gaat.

Wachtkamermuziekje 4: werk aan je online platform(s).

Ennnn natuurlijk moet je ook je Facebook en eventueel Instagram account niet vergeten. Juist nu en ook als je nu gesloten bent, zijn dit dé manieren om bij je (potentiële) gasten/klanten in beeld te blijven. Juist nu is het belangrijk dat je niet van de radar verdwijnt, maar een aantal keer per week laat zien waar je mee bezig bent. Een paar snelle tips om dit (ook nu) te kunnen doen, zijn:

  • Ben je dicht? Laat dan zien wat je aan het doen bent tijdens dat je dicht bent. Dit kan van alles zijn, zolang het maar gerelateerd is aan je zaak. Wat kan dus wel: een foto of een filmpje waarin je de kozijnen van je zaak aan het schilderen bent of dat je alvast aan het proefkoken bent voor de nieuwe kaart. Wat kan dus niet? Een foto of filmpje waarin je enthousiast je modeltreintjescollectie aan het afstoffen bent (eeeiindelijk tijd voor die vergeten hobby). Je kunt te ver gaan.
  • Als je open bent; koppel je bericht eventueel aan Dry January. Een maand waarop niemand meer op calorierijk feesteten zit te wachten, maar waarop men juist snakt naar gezonde, maar vooral lekkere maaltijden, die gemakkelijk klaar te maken zijn of iedere vaste weekdag op vaste prik aan de deur wordt bezorgd. Maak een leuk filmpje waarin je je actie uit de doeken doet je tegelijkertijd een kijkje in de – met groente overladen – keuken geeft.
  • Nog eentje dan: ben je met je hoofd vooral horecaondernemer, maar met je hart eigenlijk kok? Dan kun je er over nadenken om nog wat verder te gaan met bijvoorbeeld een blog, waarin je bijvoorbeeld drie verschillende bereidingen van een spruitje laat zien. Nu leuk voor gasten om zelf mee aan de slag te gaan (eventueel met hulp van een foodbox die jij levert 😉), maar straks ben jij ook direct de eerste aan wie ze denken als je weer open bent. Helemaal slim als gasten zich via een linkje moeten opgeven, zodat ze via mail jouw wekelijkse blogberichten krijgen. Hiermee kun je gasten nóg sneller aan je binden.

Meer tips nodig? Neus dan eens rond in deze 30+ tips om social media mee te kunnen vullen. Krijg je vast wat inspiratie van.

Wachtkamermuziekje 5: gebruik je tijd om kennis op te doen

Oke, klaar met de eerdere tips en/of wil je gelijk door met het echte werk? Laten we dan aan de slag gaan om in 5 stappen te gaan voor meer omzet en resultaat in deze tijd. Ik nodig je graag uit om aan te sluiten bij mijn gratis Webinar, van aanstaande maandag (18e) of de maandag erop (25 januari). Tijdens deze gratis training loop ik met je door de 5 essentiële stappen heen die je moet zetten om in deze tijd op gang te komen.  Let op: voor aanstaande maandag is er nog maar beperkt plek, dus reserveer snel via DEZE LINK.

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”