Meteen naar de inhoud

Kick-ass Facebook berichten: 30+ tips

Vorige week heb ik een bericht geplaatst over de 3 Supertips voor het posten van berichten op social media. Je vindt dit bericht HIER.

” OOOWWKkkeee…maar waar moet dat bericht nu weer over gaan?
Ik heb eigenlijk niets te melden, behalve dan die Covid-19 info, maar of dat mijn gasten nu zo blij maakt..? ”

Genoeg om je gasten over in te lichten! Ik geef je graag een rijtje met 30+ tips, waar je het allemaal over kunt hebben, want wellicht heb je soms wat moeite om te bedenken waar je bericht over moet gaan.

Belangrijk is in ieder geval dat je regelmatig post, zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf. Minstens één keer per week, liefst vaker. Dit hoeven echt niet allemaal berichten te zijn waarin je direct “adverteert”. Dit kunnen ook prima berichten zijn die ervoor zorgen dat jouw gasten je beter leren kennen. Maar maak wel het bruggetje. Hou je vast, hier komen ze:

  • #1 Deel leuke reviews. Maak bv een screenshot van de review en deel deze. Een (foto van een) handgeschreven review is nog beter. Maak een verhaaltje rondom de review.
  • #2 Deel info over nieuwe medewerkers, teamuitbreiding. Laat medewerkers zich kort voorstellen. Leg uit wat dit voor de gast betekent en waarom hij/zij dus langs moet komen.
  • #3 Maak een kort (10 seconden) video van een topgerecht of product, zeg erbij wanneer en waar de gast het gerecht kan komen proeven.
  • #4 Deel een promotie, winactie of korting – deze ligt voor de hand, maar ik wil graag volledig zijn 🙂
  • #5 Maak een post over een “special”, een gerecht waar je trots op bent en waar een verhaal achter zit.
  • #6 Maak een korte video van je barista of chefkok die iets live maakt en eindig met een korte uitnodiging. Maak hier eventueel een wekelijks of maandelijks terugkerende actie van.
  • #7 Maak een korte video van een leuke bedieningsmedewerker, met dienblad in de hand en bij de ingang van het restaurant. Laat hem/haar vertellen wat de topreden is om te komen (fijn terrasje, beste appeltaart in town, enz)
  • #8 Maak een  Facebook Live waarin je iets laat zien, zoals de koks aan het werk, het heerlijke terras of de fijne zithoekjes in je restaurant.
  • #9 Post over de lancering van je nieuwe menu. Laat gasten weten wat de top drie nieuwe gerechten zijn, koppel eventueel aan een actie.
  • #10 Deel een recept van een van je gerechten, nodig uit om foto’s te posten van het eindresultaat van je (potentiële) gasten. “Lukt het niet of heb je geen zin om te koken, kom dan lekker bij ons proeven.” En nee, je gaat er echt geen minder bezoekers mee krijgen. 

  • #11 Post over een event wat in de buurt plaatsvindt en leg het bruggetje tot jouw restaurant. “Kom na het bezoekje lekker eten bij ons afhalen”.
  • #12 Vertel iets over een ingrediënt of groep van ingrediënten. Leg bijvoorbeeld uit waar de koffie vandaan komt, en waarom je gekozen hebt voor deze koffie. Leg een bruggetje naar de gast en wat hij eraan heeft.
  • #13 “Check in” bij leveranciers of producenten waar je langsgaat en vertel waarom je die bezoekt.
  • #14 Vier dat je een bepaald aantal jaar bestaat ( 8 jaar, 3 maanden, 2 weken en 5 dagen is ook best reden voor een feestje 😉). Koppel hier een actie aan.
  • #15 Vertel iets over je kindermenu en de dingen die jullie hebben voor kinderen. Quote eventueel één van de kinderen (anoniem) en begin je post hier mee (“Dit is eeeecht het allerbeste-super-restaurant, want jullie hebben de lekkerste knakworstjes”)
  • #16 Post iets “speciaal voor….theeliefhebbers,….visliefhebbers….vegan etc. Zo bericht je specifiek bepaalde mensen en speel je nog meer in op het verlangen van jouw (potentiële) gast.
  • #17 Post over een toeristische plek in de buurt en koppel een bepaald gerecht of product eraan (“Heb jij … bezocht? Kom dan erna langs om een heerlijke … te scoren). Geef bijvoorbeeld een euro korting als ze een foto als bewijs kunnen laten zien dat ze er geweest zijn. Vertel dit duidelijk in je post.
  • #18 Richt je op bepaalde dagdelen. Leg bijvoorbeeld uit waarom je om …tijd bij jou zaak langs zou moeten komen. Vertel per dagdeel wat er voor topproducten bij jou beschikbaar zijn.
  • #16 Gebruik feestdagen om je bericht te koppelen. Vaderdag, Pasen en nog 1000 andere speciale dagen zorgen ervoor dat je bijna iedere dag wel iets kunt posten. Woensdag 30 september is het broer-zusdag. Ongetwijfeld dat jij hier een leuke actie aan kunt koppelen.
  • #20 Post iets over je nieuwe drankjes, wijnen, bieren of leuke special cocktail. Combineer met een actie (speciale drankje + gerecht voor ..)
  • #21 Post iets over nieuwe inrichting of aankoop. Maak een bruggetje wat dit voor de gast betekent. “Nóg lekkerder loungen in onze …”
  • #22 Vertel iets over het pand waar je zaak in gevestigd is. Deel een leuk detail erover. Uiteraard met een foto erbij.
  • #23 Geef info over waarom je bij jullie zo top kunt vertoeven, denk aan goede WIFI, stopcontacten om devices op te laden of strippenkaart waarmee je gereduceerd je koffietjes kunt kopen.
  • #24 Interview bijzondere vaste gasten en koppel dit aan je restaurant. Waarom komen ze hier? Wat kiezen ze het liefst van de kaart?
  • #25 Maak een gifje van je team waarin ze de gasten welkom wuiven of zwaaien. Een gifje kun je via Whatts app maken of met een apart appje (Giphy Cam).
  • #26 Vertel iets over je terras, waarom dit zo goed is. Wanneer je het beste kunt komen voor het lekkerste plekje.
  • #27 Maak een poll over welk gerecht (A of B)  je toe wil voegen aan de kaart. Laat mensen stemmen. 
  • #28 Post iets over je zelfgemaakte ….  Laat weten wat voor topingrediënten gebruikt (bio, lokaal).
  • #29 Informeer over de initiatieven die je neemt in verband met afvalscheiding. Afvoer van je gebruikte vet etc. Vertel eventueel wat over je gebruikte disposables en wat er zo duurzaam aan is.
  • #30 Maak een timelaps (of hyperlaps) van je keuken waarin je team zich in sneltreinvaart klaarmaakt voor de dag/avond. De timelaps/hyperlaps functie zit bij Iphones er standaard op en bij Android toestellen ook steeds vaker. Post je timelaps met een leuk verhaal. (“kom zelf ook kijken hoe hard onze koks aan het werk zijn en proef het eindresultaat..”)

Nog ééntje om het af te leren: mocht er eens iets fout gaan; je krijgt bijvoorbeeld een verkeerde bestelling binnen van een leverancier, deel dit dan ook met je gasten. Wat is er nu ineens nieuw op de kaart daardoor? Wanneer kunnen ze komen proeven? 

Oké, dit zijn ze tot nu toe….Pffft…Vast voldoende om in ieder geval de komende weken flink wat superleuke posts te maken. Je kunt veel zaken ook best meerdere malen posten. Wist je dat sommige (potentiële) gasten tot wel 7x een aanbod moeten zien voordat ze daadwerkelijk in de actie schieten en langskomen?

Welke vond jij het meest waardevol? Laat het weten!

Volgende week ga ik in op je website en hoe deze 10x beter kan. Maandag aanstaande dus weer meer info, tot dan! Hou mijn FB pagina in de gaten, je kunt me volgen, zodat je geen tips mist 🙂

PS: Wil je trouwens weten welke mogelijkheden er zijn om slim en eenvoudig gebruik te maken van de online mogelijkheden voor jouw zaak? Laat mij je overzicht geven zodat jij kan besluiten op welke manier je jouw zichtbaarheid (en omzet) vergroot. Check deze gratis online videotraining en ga aan de slag!

Veel succes!

Grz Suus

 

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”