Wie ben ik?

Dienstverlening zit in mijn bloed. Al vanaf jongs af aan wilde ik iets doen waarmee ik mensen entertainden door meer te geven dan er van me verwacht werd.

Bij een van mijn eerste baantjes in de supermarkt had ik altijd al vaste klanten die altijd speciaal bij mijn kassa kwamen en dan controleerde ik bijvoorbeeld de eitjes op breuk. Was er eentje stuk, dan liet ik nieuwe halen. Er was er bijna nooit één stuk, maar het zorgde ervoor dat mensen het gevoel kregen dat ik net wat meer aandacht gaf, zonder dat het me daadwerkelijk meer moeite koste.

Later, toen ik oud genoeg was om in de horeca aan de slag te gaan, verdiende ik ook altijd de meeste fooien en stond ik het langste bij de tafels te praten met gasten. Zo lang, dat de restaurant eigenaar weleens boos werd op het feit dat ik te weinig borden eten en drankjes heen en weer droeg. Maar zij begreep ook het waardevolle verschil tussen écht een gastvrouw zijn en een bordensjouwer.

Voor mij was het niet meer dan logisch dat ik vervolgens naar de Hogere Hotelschool ging. Ik wilde zelf een zaak waarin ik mensen kon verwelkomen! Tientallen ondernemingsplannen heb ik op de plank liggen, klaar om te starten met m´n eigen bedrijf, waarbij natuurlijk het bieden van een boven verwachting hoge beleving altijd centraal stond. Mijn wereld stond dan ook op zijn kop toen ik geconfronteerd werd met een ernstige chronische ziekte, waardoor ik ondertussen tientallen operaties verder ben en een stoma rijker. Mijn plannen gingen in rook op en ik moest accepteren dat mijn toekomstdroom nu eenmaal niet in mijn bereik lag. Dat “accepteren” heeft me wel wat jaartjes gekost…

Achteraf ben ik blij met het pad dat mijn leven daardoor heeft genomen, want doordat ik via via aan de slag ben gegaan op het servicekantoor van een groot foodservice bedrijf, kon ik gaan doen waar ik zo mogelijk nog blijer van werd: eerst met het maken van recepturen, menu’s en later concepten en modules, formules voor meer dan 450 foodservice locaties. Vanuit een strategische plan met belangrijkste element: denken vanuit die gast.

Tussendoor heb ik ook de kans mogen hebben om bij meer dan 80 van deze foodservice locaties een verbeterprogramma op te zetten, waarbij ik de focus legde op “like-for-like” omzet groei: meer omzet creëren vanuit de bestaande situatie en zonder grote financiële investeringen. Ik heb tijdens die periode een gemiddelde omzetverbetering gemaakt van ruim 8%. Iets waarover ik op dat moment toch wel een beetje verbaasd was, maar ik ontdekte ook waar mijn kracht lag!

Ik ben erg blij met de kansen die ik heb gekregen en hetgeen het leven me gebracht heeft, ondanks de vele tegenslagen die ik met mijn ziekte heb gekend. Ik geniet zo van de kleine dingen in het leven. Ik heb een heel fijn gezin, met m’n prachtige dochter Iza van 4 en mijn rots in de branding René, mijn man.

Door deze fijne basis heb ik uiteindelijk toch de sprong gemaakt: ik ben uit loondienst gegaan en als zelfstandig ondernemer mijn business als marketing expert opgebouwd. Eindelijk mijn droom in vervulling laten gaan en met mijn kennis en ervaring anderen helpen om ook hun gasten die ultieme beleving te geven, die in de horeca zo’n verschil kan maken.

Ik heb het hart op de tong. Ik ben altijd al zo geweest, maar door de jaren heen ontdekte ik dat echte dienstbaarheid naar wie dan ook er alleen kan zijn als je eerst goed voor jezelf zorgt. Hierdoor heb ik uitgesproken grenzen en ben ik heel erg van het “cut the bullshit en gaan met die banaan”. Ik hou niet van de fluwelen handschoentjes, maar van efficiëntie en resultaten. Soms stoot ik mensen daarmee wel eens tegen de schenen, en soms provoceer ik juist bewust om verandering te forceren, maar het leidt het er eigenlijk altijd toe dat ik een andere visie en meer creativiteit creëer, zelfs bij de meest eigenwijze horecatijgers en als dat gebeurt, en er een echte mindshift plaatsvindt, dan voelt het als magie!