Henry Ford, de uitvinder van de eerste auto, de T-Ford, leefde dan wel rond eind 1800, we kunnen vandaag de dag iets ontzettend belangrijks van hem leren als het gaat om marketing en gastgedrag.
Eén van zijn belangrijkste quotes was namelijk:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses”
Vrij vertaald: als ik mensen had gevraagd wat ze wilde hebben, hadden ze gezegd: een sneller paard. En zo kom je natuurlijk nooit tot geniale uitvindingen.
Als uitvinder maak en ontwikkel je dingen die er nog niet zijn. Je creëert iets wat er nog niet is en waarvan jouw gebruiker dus nog geen voorstelling kan maken. Het is dus niet (altijd) zinvol om te vragen wat je gebruiker wenst, maar slimmer om te geven wat ze nodig hebben.
Ook voor jou als horeca ondernemer geldt dat jouw gasten niet altijd helemaal weten wat ze eigenlijk willen. Soms is hetgeen waar ze om vragen, niet hetgeen wat ze intrinsiek willen hebben.
Maar hoe doe je dat dan? Geven wat ze nodig hebben. Dat doe je door exact te weten wie jouw gast is. Door precies te weten wat hem (of haar) motiveert. Door te weten wat doorslaggevende triggers zijn in het maken van beslissingen. Is dat prijs? Lang niet altijd. Dat kunnen ook gemak, snelheid, kwaliteit, duurzaamheid, portiegrootte, de vriendelijkheid van je personeel of nog veel meer zaken zijn die voor de gast belangrijk(er) zijn. Soms is het slechts het mooie bordje waar je het product op serveert wat de doorslag geeft.
Maar daar kom je achter als je in het hoofd van die gast kan kijken. Observeer jouw gast dus en ontdek wat hem beweegt. Wat zijn drijfveren zijn. Waar komt hij vandaan, waar gaat hij naar toe? Kiest hij jou of jij hem?
Op die manier krijg je zekerheid dat je jouw aanbod perfect afstelt op wat hij/zij nodig heeft. En niet waar hij/zij om vraagt. En zo kun je steeds beter uitvinden wat triggers zijn. Verkoop je producten beter als je ze op een bepaalde manier presenteert of aanprijst op je menu? Helpt het als je gasten vertelt over je specials of is een krijtbordje op tafel met de special erop beter? Houdt jouw gast vooral van veel en duidelijk of gaat ie meer voor verrassend en verfijnd?
Meer weten hoe je meer kunt doen met de wijze les van Henry Ford en hoe je meer omzet haalt uit deze kennis? Ik nodig je uit om mijn driedaagse training eens uit volgen, waarin het maken van een gastprofiel onderdeel is van de training. Check HIER meer info.
Of juist behoefte aan een rijtje simpele omzettips? Tips om meer terugkerende gasten te krijgen die ook meer besteden? Download dan HIER mijn gratis e-book met 15 tips om meer omzet te creëren voor horecaondernemers.
Veel succes!
Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”