Eerder gaf ik al 3 supertips om je post zo goed mogelijk te maken en kwam ik met 30+ ideeën om een kick-ass post te maken, maar nu wil ik je graag wat tips geven om een groter bereik te creëren met je Facebook posts. Want alleen zomaar een berichtje op Facebook…daarmee bereik je vooral mensen die jou al kennen. Je wilt juist (ook) de mensen bereiken die jou nog niet kennen. Want alleen dat zorgt voor NIEUWE gasten in je restaurant. En dat is wat je wil.
Ik geef je 3 tips om eenvoudig je organische bereik van je Facebook posts te vergroten:
- 1 – Verklein je doelgroep.
Verkleinen? Ja echt, verkleinen. Want als je je doelgroep verkleint, vergroot je je bereik. Hoe dat werkt, leg ik uit in onderstaande video:
- 2 – Vergroot je bereik door ambassadeurs.
Heb jij vaste gasten die echt fan van je zijn? Vraag hen dan om je berichten te delen.
Vraag ook of leveranciers en medewerkers je berichten willen delen. Hoe meer mensen je berichten delen en liken, hoe groter je bereik wordt.
Eventueel kun je dit principe ook koppelen aan een actie. Bijvoorbeeld in combinatie met emailmarketing: Stuur je bestaande gasten bijvoorbeeld een mailtje met een actie, waarbij ze gemakkelijk een bepaald bericht kunnen delen aan minimaal 3 anderen. Hierdoor kunnen ze zelf iets krijgen, met korting bijvoorbeeld.
Het bericht wat je wilt verspreiden kan ook weer een actie bevatten. Zo heb je dus een combinatie van twee acties, waarbij je ene actie ervoor zorgt dat je bestaande gasten vaker terugkomen en de andere voor meer nieuwe gasten. - 3 – Post in groepen en pagina’s op Facebook.
Ga eens een ochtendje/middagje/avondje zoeken op Facebook groepen en pagina’s waar veel van jouw gasten zitten. Wellicht mag je jouw bericht wel posten in die groepen en op die pagina’s. Vragen kan altijd. Vraag aan beheerders van pagina’s en groepen dan ook direct of zij nog tips hebben waar jij jouw berichten kunt posten. Voorbeelden van pagina’s en groepen waar jij kunt posten zijn de plaatselijke buurtgroep, de pagina van de fietsverhuurservice om de hoek, de pagina van evenementen in de buurt, pagina’s van toeristische plekken en andere groepen en pagina’s waar jouw gasten zich bevinden.
Daarnaast is het natuurlijk superbelangrijk dat jij aangemeld staat voor Google Mijn Bedrijf. Zo kan jouw (potentiële) gast je beter online vinden en wordt de drempel om bij jou te komen steeds lager.
Mocht je meer willen weten over de enorme mogelijkheden die er zijn met online marketing? Neem dan eens deel aan mijn Webinar, waarin ik inga op de kracht van online en offline marketing en communicatie. Je kunt je HIER aanmelden voor een plaatsje in het Webinar van maandag 28 september (om 10.00 uur of om 20.00 uur)
Veel succes! Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”