“Jaaa….wij moeten ook maar eens iets gaan doen met online marketing”, zei een horecaondernemer laatst tegen me.
Huh? Iets met online marketing? Wat is dat, “iets”? En met welk doel? “Besef je je dat dat online marketing niet een doel op zich is, maar een middel?” vroeg ik voorzichtig. Ja dat wist hij wel, maar hij bedoelde dat hij dan acties wat beter kon inzetten enzo.
Oke. Nog steeds geen doel, maar opnieuw een middel, wat mij betreft. “Wat is dan het doel van je acties?” vroeg ik opnieuw. “Wat wil je als resultaat zien?”
Ook dat bleek nog steeds een lastige vraag….
Online marketing gebruiken en acties inzetten, doe je wat mij betreft maar om één reden: omzet creëren. Meer gasten, die vaker komen en ook meer besteden tijdens ieder bezoek. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat dat mijn mantra is. Het doel is omzet creëren, en dan als het effe kan door te doen wat je het allerliefste doet en waar je goed in bent. Met het uitbaten van een horecaonderneming, waar gasten graag komen (of bestellen, afhalen etc).
Als gasten niet graag bij je komen of kopen, dan creëer je ook geen (extra) omzet en dus is omzet direct je graadmeter voor je gasttevredenheid.
Omzet creëren is, vooral in deze tijd, een noodzaak. Zonder omzet geen horecazaak en dus is de omzet die je behaald zuurstof voor je bedrijf. En zuurstof heb je nodig. Om te leven.
Als je weet wat je doel is en daarop focust, dan kun je erna gaan bedenken wat voor middelen je gaat inzetten om dat doel te behalen. Maar voor je zo’n strategisch plan maakt, is het dus wel belangrijk dat je goed benoemt wat nou exact je doel is. Wat wil je bereiken?
Ik zie helaas dat het veel te vaak fout gaat. Men is als een malle aan de slag om zo zichtbaar mogelijk te zijn en om allerlei dingen te doen die “moeten” (omdat iemand dat blijkbaar gezegd heeft), maar zonder goede focus op het doel en de “waarom”. Stop met in de kramp te schieten en denk na.
Het heeft geen enkele zin om met je auto rondjes te gaan rijden als je niet weet waar je heen moet, en zo heeft het dus ook geen enkele zin om allerlei acties, promoties, posts en toeters cq bellen op te tuigen als je niet weet wat je eigenlijk wil bereiken.
Hoe dan?
Start met het bepalen van je doel. Maak dat doel superSMART, dus superduidelijk en meetbaar. Hoeveel gasten wil je iedere dag bedienen/eten laten bezorgen/afhalen etc? Hoeveel gemiddelde besteding heb je iedere dag per gast? Wat wil je bereiken qua gemiddelde besteding? Wat is je dagelijkse omzet? Wat is je dagelijkse omzetdoel?
Als je dit in beeld hebt, kun je erna starten met dit verder op te breken en zo je strategisch plan maken om dat doel te behalen. Want hoeveel gasten moet je nu dagelijks meer krijgen? En hoe ga je dat realiseren? Wat werkt wel? Wat werkt niet? Waarom niet? Wat is hetgeen dat er voor zorgt dat je op dag A wel meer gasten hebt, maar op dag B niet? Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Toegegeven; online marketing maakt het behalen van je doelstelling een heel stuk makkelijker. Ik ben helemaal voor om dat, vooral in een krachtige combinatie met offline marketing, in te zetten om zo je dagelijkse doelen te realiseren. Maar dat betekent wel dat je eerst dat fundament moet leggen.
Wil je meer weten over hoe dit werkt en op welke manier je écht resultaten behaalt? Dan nodig ik je graag uit om eens mee te kijken bij één van mijn webinars. Ik laat je zien hoe je in 5 stappen kunt gaan naar meer gasten en meer omzet en hoe je met een doel en strategisch plan aan de slag kunt.
Tot snel! Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”