Meteen naar de inhoud

Huh…emailmarketing…??

Wat is dat? Emailmarketing?

Heb jij ook honderden of misschien wel duizenden emailadressen verzameld in de loop van de tijd door de (online) reserveringen die je hebt gehad voor jouw zaak? Dan is het toch niet meer dan logisch dat je wat met die mailadressen doet, toch? Of niet?

Ik spreek regelmatig met horecaondernemers en daaruit merk ik dat het vaker niet dan wel zo is. Superzonde! Jouw emailadressenlijst is een stabiele en bewezen bron van inkomsten, waar je over een langere periode je omzet uit kan blijven halen. “The money is in the list” zegt men en dat is ook echt zo.

Met emailmarketing heb je een krachtig middel om continue in beeld te blijven bij jouw (potentiële) gasten. Vooral in deze tijd is het goud waard om dit slim in te zetten. Zelfs met de AVG is er heel veel mogelijk.

De voordelen?

  • De kans dat mensen je mail lezen in plaats van je FB bericht is veel groter.
  • Emailadressen blijven lang hetzelfde, dus grote kans dat je mail aankomt.
  • Facebook is van Mark, email is van jou, je creëert je eigen contactlijst die steeds maar weer groeit, ook al zouden social media kanalen niet meer beschikbaar zijn.
  • Het kost je weinig tijd, want je kunt je emails automatiseren en gemakkelijk personaliseren.
  • Je communiceert veel directer en concreter naar verschillende soorten (potentiële) gasten.
  • Je creëert een persoonlijke band met gasten, waardoor ze – door middel van speciale acties die je alleen via email aanbiedt – meer fan van jouw zaak.
  • Je kunt de mensen op jouw emaillijst “gebruiken” om anderen te bereiken om zo je emaillijst weer verder te laten groeien.

In combinatie met je website, waar ik het eerder over had en goede posts op social media, kun je emailmarketing ontzettend krachtig maken, waardoor het een sterke basis vormt voor de toestroom van gasten. Juist nu is het ontzettend handig om hiervan gebruik te maken en je zelfstandig en onafhankelijk te maken.

Een paar ideeën om zelf alvast aan de slag te gaan met emailmarketing acties:

  • Deel een coupon uit via je maillijst. Als gasten de coupon in jouw restaurant laten zien, dan kunnen ze de actie verzilveren
  • Mail een verjaardagsactie: als mensen jarig zijn en bij jou middels ID kunnen laten zien dat ze jarig zijn, krijgen ze een gratis dessert. Nog beter is het als mensen hun geboortedatum online kunnen achterlaten, zodat je de persoonlijke mail op de verjaardag van de gast kunt afleveren.
  • Gebruik een speciale dag om je email actie aan te koppelen, zoals Pasen, Pinksteren, Bananendag of De dag van de Hamburger (ik verzin het niet). Maak het ludiek en passend voor jouw zaak: Krijgt iemand 50% korting als hij een komkommer inlevert op de Dag van de Komkommer? Uiteraard met een fotootje op Facebook of Insta 🙂
  • Kondig online een verloting of spel aan, waar gasten aan mee kunnen doen. Bijvoorbeeld door hen een online formuliertje in te laten vullen met wat basisgegevens, of eventueel een leuke vraag (hoeveel kilo mosselen zijn er de afgelopen 2 weken verkocht…?). Degene die het dichtst bij zit wint een ……overheerlijk mosselpannetje met frites? Uiteraard deel je altijd weer de resultaten, het liefst met een foto, als de winnaar daar akkoord mee is, uiteraard.

Dit zijn even een paar voorbeelden, maar er is eindeloos veel mogelijk. Wat in ieder geval belangrijk is, is te beseffen dat de gasten op je emaillijst tijd nodig hebben om in de actie te gaan. Slechts een klein gedeelte gaat gelijk in op je eerste actie, maar het grootste gedeelte volgt pas in de drie maanden die erop volgen. Belangrijk dus om gasten regelmatig op de hoogte te houden en nóg belangrijker dat je deze gasten ook daadwerkelijk iets onderscheidends biedt. Post je actie dus niet op Facebook (maar eventueel wel het resultaat), anders heeft het voor de gast geen onderscheidend voordeel om bij jou op de lijst te staan.

Mocht je meer willen weten over de enorme mogelijkheden die er zijn met emailmarketing in combinatie met een website en social media? Bekijk dan eens mijn GRATIS VIDEOTRAINING hierover. Meld je aan en je ontvangt de videotraining direct in je mailbox. Let wel even op je spamfiltertje, dat je die niet te strak hebt aangedraaid. 😉

Veel succes! Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”