Meteen naar de inhoud

Een jaar ellende? Nee, een jaarkalender!

Pasen is alweer achter de rug! De kop is eraf van een heel rijtje feestdagen die gaan komen. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag, Bevrijdingsdag en Moederdag. Het blijft afwachten tot het echt duidelijk is welke feestdagen op het terras gevierd kunnen worden, en welke niet.

Ondanks dat is het in ieder geval een mooi moment om even wat voorbereidingen te treffen voor al die feestdagen die gaan komen en waar je jouw actie (en take away of delivery assortiment) op kan toespitsen. Tijd voor een jaarkalender!

Ik help je graag op weg bij het maken van zo’n jaarkalender en daarom een paar praktische tips:

Kalendertip 1:
Start in ieder geval met in kaart te brengen welke feestdagen er zijn en of je hier wat mee wil doen of niet. Maak een schema met daarin de data en de feestdagen. Werk op basis van weken, dat is het meest overzichtelijk.

Kalendertip 2:
Denk na over de acties die je wilt inzetten. Maak het zo concreet mogelijk. WAT ga je doen, WANNEER ga je dat doen en WAT moet er allemaal voor geregeld worden? Maak dit vooral specifiek voor de komende actie, waarbij je vrijwel zeker weet dat er aan de coronasituatie nog niet veel verandert. Voor de feestdagen erna, waarbij je nog onzekerheid hebt over het al dan niet openen van deuren of terrassen, kun je alvast wat grove ideeën op papier zetten, op basis van de mogelijke scenario’s.

Kalendertip 3:
Maak de actieperiodes niet te lang, maar zorg wel tijdig voor aankondigingen bij het publiek. Zorg ervoor dat je deze aankondigingen een paar weken van te voren al inzet en structureel herhaalt, zodat je boodschap echt bij mensen aankomt. Eén keer communiceren heeft geen zin.

Kalendertip 4:
Oke, nu echt blijven opletten, want hier gaat het heel vaak fout: een actie, al dan niet gekoppeld aan een feestdag, moet altijd zorgen voor EXTRA RESULTAAT. Dus: extra (herhaal)bestellingen, grotere bestellingen of nieuwe gasten.

Als dit het niet doet (“ik doe het gewoon omdat het leuk is”), laat dan maar zitten, zonde van je tijd. Het betekent dat je vooraf bedenkt wat je wil bereiken met je actie. Als je weet wat je wil bereiken, hoeveel je wil verkopen, wat de marges zijn en wat er dan voor gedaan moet worden om dit te bereiken, ben je veel meer bezig vanuit je doelstelling, in plaats van “even wat leuks doen”.

Kalendertip 5:
Tot slot: het maken van een jaarkalender en de concrete invulling, kun je het beste doen vanuit een vrije brainstorm en niet vanuit de huidige situatie. Betrek eventueel een fijne sparringspartner erbij of combineer je brainstorm met een online samenzijn, zodat het een leuk team “feestje” wordt. Ook kun je vooraf wat inspiratie opdoen, bijvoorbeeld bij andere zaken, retail (supermarkten) of door te kijken wat er in andere jaren aan feestdagen acties is georganiseerd. Een uurtje vrij googelen levert ook vaak al voldoende inspiratie op.

Ik hoop jou in ieder geval geïnspireerd te hebben met deze 5 tips! Ik deel trouwens ook 3 GRATIS jaarkalenders uit, bomvol met suggesties, tips en voorbeeldteksten. Het is een jaarkalender ter waarde van 115 euro en kun je mooi gebruiken als basis voor je eigen jaarkalender.

Hebben?

Stuur een mailtje naar jaarkalender@suzannekuijpers.nl en wie weet ben je één van de gelukkigen!

Fijne dagen,

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook nu tijdens de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van het bestelaanbod.