Meteen naar de inhoud

Een goed werkende website voor je horecazaak

En ja hoor, daar is er weer één. Een website (niet die op de foto trouwens) met een rusteloze banner die iedere paar seconden heen en weer schuift maar zonder focus en al helemaal geen duidelijke knop in beeld met een CTA (een Call to Action, dus een aansporing om tot actie over te gaan – sorry, even een marketingwoord ertussen door) waarmee de gast wordt verleid om te reserveren/bestellen etc. Jammer, want de site ziet er verder prima uit. Mooie foto’s, leuk logootje en goed menu. Maar ook: een warrige navigatie, te veel info op onlogische plekken en hier en slecht leesbaar geel op een zwarte achtergrond….oei…

Heb jij een website die werkt? Echt werkt? Of is het eigenlijk een veredeld visitekaartje? Dikke kans dat jouw website een stuk beter kan, als je er even kritisch naar kijkt. Want het is superzonde om iets in de lucht te houden, als dit per saldo maar weinig concreets oplevert.

Dit kan gemakkelijk beter. 5 toptips om van jouw website een gastenmagneet te maken:

Toptip 1: Wat is het doel van je website? Wat wil je bereiken? Als jouw antwoord is: “info geven”, dan raad ik je aan hier nog eens goed over na te denken. Want om alleen info te geven, kun je ook wel uit de voeten met Google Mijn Bedrijf en wat aanvullend Facebook of Insta werk. Stop dan met je website. Scheelt een hoop tijd en geld. Er zijn eigenlijk maar een aantal doelen te benoemen die (in mijn ogen dus) geaccepteerd zijn: 1. Je wilt dat gasten reserveren (en dan natuurlijk langskomen). 2. Je wilt dat gasten langskomen (zonder reserveren – maar dit is in deze tijd dus even geen optie). 3. Je wilt dat gasten iets bestellen. 4. Je wil dat gasten zich aanmelden voor een “nieuwsbrief”, zodat jij ze kunt verleiden om te reserveren, langs te komen of iets bestellen.

Toptip 2: Ben je eruit wat voor doel(en) je hebt met je website, richt deze dan zo in, dat alles wat er staat, erop gefocust is dat gasten verleid worden om aan jouw doel te beantwoorden. Ga voor essentiële info “boven de vouw” (hetgeen je ziet voordat je gaat scrollen). Denk aan een dikke grote vette knop met “reserveren” pontificaal op je website zodra je deze opent. Dit zorgt ervoor dat mensen niet gaan zoeken naar info, maar verleid worden om gewoon te reserveren.

Toptip 3: Hou het supersimpel. Zet je menu verticaal bovenin en zorg voor duidelijke en “saaie” navigatie. Zet geen hele verhalen op je website over waarom je openingstijden zijn aangepast of waarom je zo lastig bij jou kunt parkeren. Ga voor essentiële info, leesbaar, duidelijk en met rustige kleuren die passen in jouw huisstijl. Een voorbeeld van vorige week wat ik tegen kwam: een knop met “Interieurfoto’s”. Huh? Ik wil geen interieurfoto’s zien. Ik ben niet op zoek naar een stoel. Ik wil sfeer proeven. Houd je knopnamen dus simpel en gebruik de taal van je gast. “Sfeerfoto’s” is dus een betere optie, ook al is het resultaat hetzelfde.

Toptip 4: Gebruik goede foto’s. Liefst van mensen en producten. Liever een foto van een vol restaurant dan een lege. Kost wat meer tijd, maar vaak kun je best wel een foto maken, waarbij mensen niet herkenbaar zijn, maar waarbij je wel ziet dat jouw restaurant gezellig is.

Toptip 5: Gebruik niet te veel links naar andere websites en andere externe online plekken. Dit leidt allemaal af van je doel om mensen te laten reserveren, bestellen, langskomen of aanmelden. Het is heel vriendelijk van je om links te plaatsten naar de plaatselijke slager waar je je vlees vandaan haalt, maar beter zorg je voor een kort goed verhaal van de slager, maar gebruik je geen externe links, waardoor je de gast zo lang mogelijk op je pagina houdt.

Bonustip: Nou nog eentje dan omdat ik het niet kan laten en omdat het mijn persoonlijke frustratie is: gebruik bij invulformulieren (om bv te reserveren of contact te leggen) nooit het woordje “verplicht” maar gebruik altijd een sterretje. Mensen houden er niet van om het woord “verplicht” te lezen. Nooit. Het zorgt voor een klein negatief triggertje in de hersenen van jouw (potentiële) gast. Liever niet dus.

Check hoe je website is ingericht, want al die grotere aanpassingen maar ook de kleinere details (zoals zo’n sterretje ipv “verplicht”) zorgen voor een website die werkt. En een goed werkende website zorgt voor meer gasten. Let hier dus op bij zowel het zelf (laten) maken van een website als bij een website die je via een standaard template gebruikt. Er zitten goede templates bij maar ook slechte. Met bovenstaande tips kun je in ieder geval een betere keuze maken.

O ja, nog één dingetje: je website moet natuurlijk minstens even goed werken op een mobieltje en tablet als op een pc of laptop. Maar dat is anno nu misschien een overbodige opmerking 😉

Wil je meer weten over een website die echt voor je werkt? Bekijk dan eens mijn online programma, daar besteed ik een hele module aan de inrichting van de juiste website voor je horecazaak. Er zit nu tijdelijk ook een gratis bonustraining bij twv €75,- waardoor jij supermooie foto’s met jouw mobieltje maakt. Kunnen die gelijk mooi op je nieuwe website. Meer informatie vind je HIER.

Veel succes! Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”