Meteen naar de inhoud

De revival van de QR code

Er is maar weinig goeds te melden als het gaat om Corona, maar er zijn een paar voordelen die ik toch wil uitlichten (je moet wat..):

  1. Mensen hebben drastisch hun patronen doorbroken, dus er zijn volop kansen om daarop in te springen en gebruik te maken van dit feit. Hadden gasten voorheen een vaste plek waar ze regelmatig kwamen, nu zijn de kaarten opnieuw gedeeld, dus kun jij ervoor gaan zorgen dat jouw zaak hun nieuwe vaste plek wordt.
  2. De routing in je restaurant kun je superduidelijk maken, gasten laten zich veel gemakkelijker leiden langs de route die jij voor hen uitstippelt en dus zorg jij uiteraard voor een verleidelijke productpresentatie vanaf jouw counter en vitrine. Nog nooit was het zo makkelijk om gasten jouw meest margerijke producten en gerechtjes te laten zien.
  3. De QR code is aan een ware revival begonnen en dat is top! Overal zie je de QR code oppoppen als onderdeel van het betaalsysteem, en wellicht werk jij er ook al mee. Maar gebruik je ook alle mogelijkheden die dit blokkige blokje te bieden heeft?

De QR code is tot voor kort in Nederland en België nooit echt omarmd en dat is zonde, want de mogelijkheden zijn groot. De QR code koppelt offline en online moeiteloos aan elkaar en je kunt zelfs met een klein budget hier veel voordeel uit halen.

Het probleem in het westen is dat de QR code in het begin van de introductie nooit echt goed is ingezet als marketingtool om in het voordeel van de gast te laten werken, maar meer als een infobron (“scan de QR code om naar onze website te gaan”).

In China bijvoorbeeld, is de QR code wel veel verder doorgevoerd als hulpmiddel voor consumenten en zie je ze rijkelijk terug in het openbare leven, en nu zijn ook wij ook aan de beurt om die valse start van de QR code goed te maken!

Maar hoe doe je dit dan? Dit kan al heel simpel door een QR code af te drukken bij de advertentie die je in het plaatselijke krantje zet. Hierdoor kun je gasten thuis vanuit hun luie stoel laten deelnemen aan je actie en ze verleiden om langs te komen en hun coupon te komen verzilveren. Een voorbeeld:

PS: check het voorbeeld maar, het werkt. Overigens zou ik wel altijd nog een url noemen, maar houd die zo simpel mogelijk (bv: www.dagzaak.nl/actie)

Gecombineerd met het verspreiden van je actie via social media en een goed emailmarketingsysteem erachter, zorgt de QR code voor een extra tooltje om jouw promoties beter te laten werken, met als doel: meer gasten die vaker terugkomen en ook meer besteden bij ieder bezoek.

Meer weten over de kracht van offline en online marketing en de 5 stappen om te komen tot meer gasten en meer omzet? Volg dan mijn gratis Workshop Webinar van maandag 14 september of dinsdag 15 september, je kunt je opgeven via DEZE LINK, of via de QR code hiernaast/boven 😉

Veel Succes! Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”