Meteen naar de inhoud

DE formule voor meer bestellingen

Weet jij al hoe je meer omzet kunt realiseren in deze tijd? Het kan altijd beter, toch? Omdat het allemaal nog steeds zo onduidelijk voor je is en er zelfs een avondklok is ingesteld, heb ik besloten om iets met je te delen wat ik eigenlijk niet zomaar wilde delen. Best wel waardevolle info….

Vandaag ga ik je DE formule geven waardoor je meer bestellingen kunt realiseren.  

Gewoon, omdat het nodig is. Omdat de retail (=supermarkten)omzet skyhigh is en maar doorstijgt en de dip in de horecaomzet net zo groot, maar dan de andere kant op. Recht naar beneden.

Het mooie van een formule is, is dat ie altijd werkt, als je hem maar exact volgt. Als je maar doet wat er staat. En dat geldt ook voor deze formule. Echt. Betekent wel dat als je blinde vlekken hebt in je formule, daar waar het niet klopt, de uitkomst ook nooit kloppend zal zijn.

Ik weet zeker dat jij wat van die blinde vlekken hebt. Het is juist datgene waarvan je zelf de heeeuule tijd al overtuigd was, dat het daar echt niet door kon komen, dat het juist daardoor kwam, dat je bestellingen zo achterbleven. Tijd om die blinde vlekken zichtbaar te maken, met hulp van mijn formule. Komt ie.

Lijkt simpel hé? Is ie ook. Maar ik weet zeker dat er dus één of meerdere dingen zijn, die bij jou niet kloppen. Het is een check die jij moet uit gaan voeren en waarbij je heel eerlijk tegen je zelf moet zijn en de volgende vragen kunt stellen:

  • Richt ik me echt wel tot de juiste klant?
  • Maak ik mijn aanbod specifiek genoeg voor die klant?
  • Is het aanbod echt aantrekkelijk? Wordt mijn (potentiële) klant daar echt warm van?
  • Bied ik het aan op de juiste plek en op het juiste moment?
  • Bied ik het op de juiste manier aan? Zijn er geen strubbelingen in het bestelproces?

Ik leg de verschillende onderdelen van de formule even uit, om het je nog wat makkelijker te maken en toe te lichten:

JUISTE KLANT/GAST  

Ben je hetgeen je aanbiedt, wel aan de juiste klant aan het verkopen? Wat is jouw doelgroep? Wie zijn het? Waar worden ze blij van? Kader dit af, want als je alles bent voor iedereen, ben je niets voor niemand. Stem jouw identiteit af op dat van jouw doelgroep, zodat ze zich herkennen in jou.

JUISTE AANBOD

Wees heel duidelijk in wat je biedt. Dit moet al zichtbaar zijn in 1 oogopslag. Als jij eerst in drie zinnen moet uitleggen wat je hebt, dan ben je te ingewikkeld bezig. Mensen moeten, bijvoorbeeld bij het openen van je website of het scannen van je bericht op Facebook, binnen 3 seconden kunnen zien wat je (grofweg) hebt en hoe je het kunt bestellen. En dat aanbod moet uiteraard EXACT kloppen met waar je doelgroep behoefte aan heeft.

GERICHT OP DE BEHOEFTE

Richt je aanbod op de behoefte van jouw klant. Wat is die behoefte? Als je dat niet weet, dan ken je jouw klant dus niet goed genoeg. Ik verwacht zoiets als dit:

Ik kan niet meer samen met familie of vrienden lekker en ongecompliceerd uit eten en gezellig genieten van bijzondere gerechten die ik thuis nooit klaarmaak en waar ik niet voor in de keuken hoef te staan.

Betekent dus dat je niet oeverloos moet zwammen over JOUW pijn/behoefte (ook al is die vele malen groter dan die van je klant), want uiteindelijk boeit hem/haar dat niet zo. “What’s in it for me?” is de vraag die een klant zich (onbewust) stelt als hij/zij een koopoverweging maakt.

OP DE JUISTE PLEK

Communiceer je aanbod niet overal en nergens. Dat heeft geen zin, want kost veel moeite en levert (te) weinig op. Communiceer je boodschap alleen op de plekken waar………??? Juist: waar je klant is!

Dus als jouw klantgroep vooral boven de 40 is, is TikTok echt niet nodig. Communiceer op een aantal plekken waar jouw klant echt te vinden is en doe dit dan ook echt consistent op die plekken. Weet je het niet? Vraag het je klanten! 😉

OP HET JUISTE MOMENT

Communiceer op het moment dat het nodig is, en jouw klant zich op de aangegeven (online) plek bevindt. Doe dit bv op donderdag of vrijdag, als je vooral in het weekend aanbod hebt. Of rond een uur of 16.30, als men over het avondeten begint na te denken. Dinsdagochtend rond 7 uur een post online gooien met het menu voor die week, heeft meestal niet zoveel zin.

OP DE JUISTE MANIER

Laat goed zien wat je biedt. Gebruik hierbij de juiste tekst en de juiste afbeelding. Zorg voor een afbeelding die je laat stoppen met scrollen. Een aantrekkelijk beeld (maar geen stockfoto), met wat kernwoorden, bijvoorbeeld in een stip eroverheen gezet, zorgt voor aandacht. Daarnaast zijn je teksten belangrijk. Zorg ervoor dat je jouw klant in zijn/haar eigen woorden aanspreekt. Speel in op de behoefte en laat zien wat jij te bieden hebt. Creëer verlangen door vooral het resultaat te laten zien.

Vergelijk het met een reisbureau: die laten ook altijd prachtige foto’s zien van de eindbestemmingen, prachtige witte, lege stranden met palmbomen en een diepblauwe zee. Dat je daarvoor 14 uur opgevouwen in een vliegtuig heb moeten zitten, vertellen ze er uiteraard niet bij en jij hoeft dat ook niet te doen. Vertel dus over het resultaat, niet de weg ernaar toe.

Maar wat ik nog meer bedoel met “de juiste manier” is ook de route die de klant aflegt als hij/zij aan het bestellen is. Zorg ervoor dat er geen “lekkage” is. Dat mensen niet wegklikken omdat het bestelproces te onduidelijk is, of omdat er andere lastige drempels zijn, waardoor ze afhaken. Breng deze in beeld en elimineer deze zoveel mogelijk.

Heb je alle onderdelen goed uitgevoerd en klopt je formule? Dan stijgt gegarandeerd het aantal bestellingen wat je krijgt. Zo niet. Dan doe je iets nog niet op de juiste manier. Echt waar.

MEER WETEN?

Meer weten over wat je kunt doen om je resultaten te verbeteren en omzet te laten stijgen? Ik wed dat ik je meer inzicht en inspiratie kan geven, en daarom nodig ik je uit voor mijn gratis training.

Je kunt je via DEZE LINK aanmelden, dan zorg ik ervoor dat je met meer positieve energie en een hoofd vol ideeën de training uitgaat dan dat je er binnen bent gekomen. En dat terwijl je alleen maar hoeft te kijken en te luisteren😁

Tot dan!

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”