Vorige week had ik het er al even over in mijn bericht over de Horecawebsite Challenge, maar deze week wil ik graag nog even wat uitgebreider ingaan op je horecawebsite, maar dan met name over de afhaal- en bezorgfunctionaliteit. De vraag kwam bij mij een aantal keer binnen (logisch in deze tijd), dus dat is altijd direct een alarmbelletje om er een artikel aan te wijden.
Er zijn nogal wat mogelijkheden, ik zet een paar belangrijke opties en tips even op een rijtje.
Kies je aanpak
Grofweg kun je vier groepen van oplossingen onderscheiden:
- 1. Met behulp van een plug-in op je website.
- 2. Met behulp van je bestaande reserveringssysteem
- 3. Met behulp van een externe partij, zoals Thuisbezorgd.
- 4. Met een aparte “bestelsite aanbieder”
Je kunt met één van deze oplossingen al toe, maar je kunt uiteraard ook kiezen voor een combinatie van oplossingen.
Plugin’s voor WordPress
Als je werkt met een WordPress website, kun je daar een losse plug-in op installeren. Ik ben zelf wel fan van WP Pizza, die – anders dan de naam doet vermoeden – voor allerlei soorten afhaal- en bezorgmogelijkheden prima werkt. De plug-in zelf is gratis, je maakt alleen kosten om Mollie aan te sluiten om te kunnen afrekenen.
Daarnaast is de welbekende WooCommerce plugin (met Food Oline uitbreiding) uiteraard goed te gebruiken. Dit werkt top voor allerlei verschillende menu’s en een groter assortiment. De prijs ligt over het algemeen wel wat hoger, vooral als je net even wat anders wilt dan de standaardfuncties.
Dan heb je ook nog GloriaFood. Deze werkt supersimpel in gebruik en is in principe gratis, maar moet je wel een maandabonnement voor afsluiten om de online betaling te fixen. Aangezien je die echt nodig hebt, is dit wel een terugkerende kostenpost, die overigens prima te overzien is, vooral als je van simpel houdt.
Tot slot wil ik Paytium nog noemen. Dit is een prima plug-in als je maar een klein aanbod hebt. Bovendien werkt het ook prima in combi met het aanbieden van food-abonnementen, waarbij je een vast bedrag betaald per maand (bv). Het grote voordeel is, is dat je dit met wat handigheid volledig gratis kunt laten draaien en dat het perfect werkt met Mollie. De plug-in zelf vergt wel wat meer werk in het opzetten.
Reserveringssysteem gebruiken
Naast de optie om een plug-in te installeren – mijn persoonlijke favoriet – kun je natuurlijk ook altijd nog gebruik maken van je reserveringssysteem als deze de optie biedt om “te-bezorgen- bestellingen” te handelen. Formitable en Resengo zijn hierin twee bekende voorbeelden, waarbij je door middel van een “widget” de functionaliteit gemakkelijk kunt toevoegen aan de website.
Een externe partij gebruiken
Naast bovenstaande opties kun je ook altijd nog gebruik maken van bijvoorbeeld UberEats, Thuisbezorgd of Deliveroo, waarbij alleen Thuisbezorgd landelijke dekking heeft. Ik ben er geen voorstander van, ondanks dat het als groot voordeel heeft dat je wel veel gemak ervan hebt en de marketing voor een bepaalde mate wordt gedaan.
Deze platformen vragen een hoge commissie bij bezorging, en dat zorgt ervoor dat je vrij weinig overhoudt van je marge. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van wat ik noem een “ondoorzichtig” review- en rankingsysteem.
Mijn mening is hierover dat je mijn inziens veel beter zelf kunt investeren in kennis om goed je eigen marketing te doen en dus beter kunt gaan voor (in ieder geval) een eigen omgeving. Dit hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, met de juiste hulp. Belangrijk is dat je in de online jungle juist die zaken pakt die je daarin echt verder helpen. Focus bij het opzetten van een bestelsysteem dus niet alleen op het systeem, maar vooral ook op de (online) marketing eromheen.
Een “bestelsite aanbieder”
Met bovenstaande opsomming ben ik totaal niet volledig geweest. Mijn focus ligt ook bij de combinatie met je website. Ik heb vooral geput uit eigen kennis en ervaring. Toch zijn er nog andere opties die ik nog niet heb genoemd, zo zag ik bijvoorbeeld FF Afhalen, SiteDish en NextToFood langskomen, die me interessant lijken, maar ikzelf te weinig ervaring mee heb. Ook PickMeal heeft een actie momenteel, waardoor je weinig kosten hebt.
Denk even goed na over de keuzes die je maakt: ga je het tijdelijk gebruiken, of wordt deze stap het begin van een transformatie om zo ook in 2021 met een stabiel fundament te kunnen werken?
Tel (eerst even) uit je winst
Ik wil even afsluiten met een paar tips. Want check echt even goed of een bezorgservice echt wel extra WINST gaat generen. Dus niet omzet. Winst. Maak even wat rekensommen om dit in te schatten. Het zou zonde zijn om zoveel moeite, kosten en tijd te investeren in iets wat per saldo niets oplevert. Dan kan ik wel andere zaken bedenken waar je je mee bezig zou kunnen houden…
Een klant die ik afgelopen week ook geadviseerd heb bij zijn bezorgservice, stelde ik voor om te starten met één of een paar dagen waarin hij bezorgt en van die dag ook een “speciale dag” te maken. Maak er “een ding” van. Verwerk de naam van je bedrijf in die dag, zoals “Dagzaak Dinsdag” (tis even een voorbeeld), zodat gasten hun routine hierop gaan aanpassen. Sterker werkt het nog met een maandabonnement, zodat je meer zekerheid hebt in je bestellingen en weet je beter je voorraad te beheren. Als je een leuk menu per week maakt kun je met weinig personeelskosten al best wat resultaat bereiken.
Houd sowieso je assortiment smal en wissel vaker, zo krijgt de gast toch het gevoel van variëteit, terwijl je het jezelf niet te lastig maakt. Kies voor aanvullende producten waarmee je gemakkelijk een hogere besteding per bestelling krijgt, zoals koude voor- en nagerechten, drankjes erbij en wellicht heb je nog andere artikelen die gemakkelijk bijbesteld kunnen worden.
Een andere tip die ik nog mee wil geven, is dat je jezelf kan onderscheiden door de bestelling met zorg en aandacht klaar te maken. Laat het er leuk uitzien, doe er een persoonlijk kaartje bij, zorg voor voldoende servetten en “bind hier en een rood-wit touwtje of plak een stickertje” zodat het echt een kadootje wordt. Hiermee kun je verschil maken!
O ja: denk ook aan het aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Sta je al aangemeld (meestal wel), wijzig dan je info, zodat het duidelijk is dat je bezorgt en plaats een directe link erop. Zo gaan gasten je sneller vinden.
Ik merk dat ik superveel te vertellen heb over dit onderwerp, dus ik verwacht volgende week hier nog wel meer tips en trucs over te delen. Heb jij nog vragen omtrent dit artikel en zijn er zaken waarvan je wilt dat ik het behandel? Laat me dit dan even weten!
Doe je mee met het Website Webinar?
Maandag 2 november houd ik een Website Webinar, waarin ik onder anderen 2 live voorbeelden laat zien van websites en wat je simpel kunt verbeteren om zo meer omzet eruit te halen. Kijk je mee? Je kunt je via DEZE LINK aanmelden, je ontvangt dan ook het ultieme website sjabloon om eenvoudig zelf toe te kunnen passen.
Grz SUUS
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”
Dag Suzanne Kuijpers,
Ik las over je bestellsites en fb reclames. Mijn vraag is, zien we iets over het hoofd. Of is er meer wat we kunnen doen. We hebben 2 bestelsites, 1 is Ultimatum app. Nl en de ander is thuisbezorgd. Ultimatum heeft ons erg veel geholpen met onze eigen bestellsite, maar zijn erg onbekend. Daarnaast doen we posten op fb. En thuisbezorgd doet de nodige reclames. Maar dat weten we wel.
Graag u feedback. Alvast mijn dank.
Groet, Petros Kourdoglou
Olive Garden
0180-412107
06-84346901
Hi Petros,
Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet als het gaat om het fixen van je bestelfunctionaliteit, dat zit wel goed: mensen kunnen bij je bestellen en dat verloopt (neem ik aan) prima. De vraag die je wrs hebt is HOE je zichtbaar wordt bij de juiste doelgroep.
Want hoe zichtbaarder je bent, hoe meer mensen bij je gaan bestellen. Je kunt dit (onder anderen) doen door FB betaalde reclames goed in te zetten. Hiermee kun je heel goed en specifiek de juiste boodschap bieden aan de juiste mensen.
Ik kan dat niet in 2 zinnen uitleggen, dus je kunt eventueel een telefonische sessie even inplannen, dan kan ik wellicht helpen. Ook heb ik een gratis e-book, waar je wellicht nog inspiratie uit kunt halen.
Gratis sessie: https://starplayer.nl/aanvraag-omzet-boost-sessie/
E-book: https://starplayer.nl/ebook/